Skip to main content

Entri 7: Cinta tak kenal usia

“Cikgu kelas ada tak?”Danish berlari mendapatkan Nurindah.

“Ada.”Sahut Nurindah, membetulkan beg biru yang berisi buku-buku.

“Anak-anak sekolah rendah, masuk perpustakaan. Cikgu dah datang.”Pakcik, salah seorang warden asrama menyuruh mereka.

“Mana Baiti?” Pakcik bertanya apabila  kelibat Baiti tidak kelihatan dalam kumpulan kanak-kanak tersebut.”Isk...isk Baiti ni selalu buat hal.”Pakcik separuh merungut  sebelum keluar  dari perpustakaan.

“Okay, hari ni cikgu nak buat latihan sikit.”Nurindah mengeluarkan kertas latihan

“Perhatian kepada Nur Baiti Abdullah, sila pergi ke perpustakaan kerana kelas sudah bermula.”

Nurindah sedikit terkejut mendengar suara Pakcik dari pembesar suara.Nampaknya Baiti akan popular satu asrama.Namun Nurindah akui Baiti agak culas sedikit, langsung tidak mempedulikan kerja sekolah tetapi dia seorang yang ramah.

Perlahan pintu perpustakaan buka, Baiti melangkah longlai dengan muka yang muram.

“Eiii...apa ni sampai kena panggil.” Seperti biasa Rizal akan menyindir.

Baiti duduk di kerusi yang paling belakang.Mukanya bengang.

“Baiti, awak ok ke?” Nurindah bertanya, memaniskan muka.

Baiti tersipu, pipinya merah.Dia menarik tudung hitamnya ke depan menutup mukanya.

“Marilah duduk di depan.” Nurindah  menyuruh.

Baiti  cuma mendiamkan diri, dia tidak menghiraukan Nurindah.

Nurindah menggeleng, namun dia tetap meneruskan pengajarannya.Kanak-kanak yang lain kelihatan berminat  kecuali Baiti.

“Tengok cikgu, Baiti ni pemalas.”Rizal menunjukkan kertas jawapan Baiti yang dikutipnya; hanya satu daripada sebelas soalan sahaja yang dijawab. Itupun salah.

“Tak baik kata macam tu Rizal.”Nurindah mengemaskan kertas-kertas jawapan yang dikumpul.

“Cikgu...cikgu kena ganti balik hari-hari yang cikgu tak datang hari tu.”Danish membelek-belek buku di meja Nurindah.

Nurindah ketawa.Selalu cikgu yang akan bising  untuk membuat kelas ganti.Memang hampir dua minggu Nurindah tak dapat mengajar, demam dan sibuk menguruskan hal adik-adiknya.

“Cikgu minta maaf ok.Sekarang beritahu cikgu siapa yang dapat kedudukan  satu hingga tiga dalam kelas?Cikgu ada hadiah nak bagi.”

“Apa dia cikgu?”Rizal kelihatan teruja.”Saya dapat nombor tiga cikgu.Najmi dapat nombor satu.”

Najmi cuma tersenyum.

“Saya  dapat nombor dua cikgu!” Danish sentiasa bertenaga.

“Kalau ada rezeki cikgu ingat nak belanja.”

“Yay!!”Kelas menjadi riuh rendah.

“Tak adil, soalan darjah lima lagi senang daripada darjah enam.”Maryam merungut, tak puas hati.

“Darjah berapa pun sama sahaja. Yang penting usaha.” Nurindah megemaskan barang-barangnya, bersedia untuk pulang.

Saat kanak-kanak tersebut mengerumuni  meja Nurindah, berbual tentang pelbagai perkara; Baiti masih menyepi di meja belakang.

Loceng berbunyi, menandakan waktu untuk tidur bagi penghuni-penghuni asrama. “Cepat masa tidur, besok nak sekolah.”

Kanak-kanak tersebut perlahan-perlahan meninggalkan Nurindah kecuali Danish  dan Baiti.”Danish, pergi tidur.”

“Alaa...kejap lagi la cikgu.” Danish berat hati, dia masih mahu bercerita dengan Nurindah.Memang Danish suka bercerita, dia akan bercerita tentang hal-hal di sekolah dan pelbagai lagi.

“Maaf, cikgu nak bercakap dengan Baiti sekejap.”Nurindah sebenarnya tak sampai hati apabila melihat muka Danish memerah.Aduh.

“Alaa..”Danish mengemas bukunya kemudian berlalu.

“Baiti, cikgu nak tanya sikit boleh?” Nurindah mendekati Baiti.Mukanya kelihatan keliru.

“Baiti ada masalah ke?”Nurindah bertanya, dia sedar dia tidak mempunyai pengalaman yang cukup sebagai kaunselor. Namun dia tidak boleh mendiamkan diri.

Baiti menggeleng, mengetap bibir seperti memaksa diri mahu senyum.

Nurindah sedar, dia tidak berupaya menyuruh Baiti bercerita.”Kalau ada apa-apa masalah, beritahulah cikgu. Mana tahu cikgu boleh selesaikan, paling kurang rasa ringan sikit.”

Baiti mengangguk.

“Dah sekarang pergi masuk tidur tau.”

Baiti bangun dan beredar perlahan. Nurindah tersandar sebentar di kerusi, dia mengeluh kecil. Tuhan adakah perkara salah yang telah kubuat?

Nurindah singgah sebentar di dapur. Pak cik dan Kak Yam sedang berbual.”Cikgu marilah masuk minum.”Kak Yam seperti mempelawa Nurindah.

“Baiti ada apa-apa masalahkah Kak Yam?” Nurindah bertanya setelah meneguk secawan teh.

“Kenapa?”Kak Yam bertanya.

“Baiti tu memang liat sikit cikgu.Kerja sekolah pun tak dihiraukan.Tadi masa sekolah dia balik sendiri, jenuh Pakcik tunggu.” Pak cik bercerita.

“Masalah cinta cikgu.Sedih sebab buah hati tak balas surat.”Kak Yam menyambung.

Nurindah terlunga.Cinta?Umur sebelas tahun sudah ada buah hati, sedang dia sendiri pun tak pernah ada.

“Ye ke?”Nurindah tersenyum. Jika benar bagaimana dia mahu menolong dia sendiri pun tak pasti.

“Biasalah budak-budak cikgu.”

Setelah berbual barang sedikit Nurindah beransur pulang.Jam hampir menunjukkan pukul dua belas malam saat Nurindah merehatkan kepalanya di atas bantal.

Terkenangkan Baiti, mukanya comel dan pipinya gebu.Walaupun berumur sebelas tahun, gadis kecil itu sentiasa kemas dan bergaya.

Jika benarlah Baiti hanyut dalam masalah cinta bagaimana? Jika orang dewasa sendiri  belum tentu mampu untuk menghadapinya, bagaimana pula dengan budak sekolah rendah?

Comments

Popular posts from this blog

Entri 103 : Hidup itu sendiri

Antara nikmat yang paling besar dan kebanyakan manusia lupa ialah peluang untuk hidup sebagai manusia. Walaupun secanggih mana pun sel sperma dan ovum, seberapa kompleksnya sistem nukleus atau seringkas mana pun ianya masih tidak sama dengan manusia. Manusia walaupun berasal dari ovum dan sperma, kita masih tidak dapat berkomunikasi dengan sel asal kita ini seperti mana kita bersembang dengan kawan kita sambil makan roti canai di pagi hari. Bukankah sepatutnya kita lagi kenal asal kita? Malah sebanyak mana pun memori otak, kita tidak dapat ingat kembali kehidupan kita di masa kita masih sperma atau ovum atau embrio. Kerana sperma, ovum atau sel-sel sewaktu dengannya tidak diutuskan ke muka bumi ini untuk menjadi pemimpin.Hanya manusia hasil dari kejayaan sperma bertemu ovum dan menjadi embrio. Dan embrio berjaya menjadi seorang bayi saat seorang ibu memilih dan berdoa untuk manusia biarpun muntah-muntah, tak lena tidur malah tidak dapat melihat kaki sendiri ketika berjalan.

Etri 133 : __ Yag Hilag

Pagi ii perlu ke kliik gigi.Perkara pertama di pagi Sabtu di bula Disember. Ruti tahua. Umur umur begii dia tidak mahu kehilaga gigiya. "Gigi bogsu awak perlu dicabut. Tak apa, ambil masa utuk berfikir cuma jaga lama sagat. Takut ati merebak." asihat doktor setelah memberi pejelasa pajag lebar. Diam. Ii kali kedua dia medapat asihat yag  dari doktor yag berbeza.Cuma doktor yag sebelum ii kurag pejelasa. Cuma ditaya samada ak cabut atau tidak? Tetulah tak ak! Saat doktor memeriksa da mecuci gigiya, fikiraya melayag. Dia melihat jam didig hitam dega ombor juga berwara hita.Terus terag, ombor itu hitam da lagsug  tidak kelihata. Yag kelihata haya jarum jam, miit da saat. Tapi dia sudah tahu pukul berapa tapa melihat ombor. Dia sudah biasa dega jam tapa perlu melihat ombor lagi.Cukup dega jarum. Hummm ... ombor atau jarum yag petig? Jam digital tidak perluka jarum.Jadi jarum mejadi tidak petig. Petigkah permasalaha jam ii? Tidak petig!! Tetapi utuk megalihka perasaa seria

Entri 85 : Impian

Apa impian mu? Impianku pulang ke kampung, menjaga orang tuaku tanpa risau tentang duit atau hutang. Kamu tidak ingin bernikah? Ya.Aku ingin menikah tapi yang penting impianku mahu menjaga kedua ibu bapaku.Itu yang pasti.Semua orang yang lahir belum tentu akan bernikah di dunia ini.Tapi semuanya pasti mempunyai ibu bapa.Ramai yang mendirikan rumah tangga tapi terlupa kebajikan ibu bapa di kampung.Pulang hanya sewaktu ibu sakit atau hari raya.Kalau sudah berkahwin, tergantung pula rumah mertua di mana.Jika tidak pulang, berapa kerap yang selalu menelefon orang tua bertanya khabar?Selalu call bilamana ada kecemasan sahaja. Padahal masing masing tahu betapa susahnya ibu bapa memelihara kita dahulu seperti mana kita berasa susah memelihara anak kita sekarang.Sayang, saat kita sibuk membina keluarga, kita meninggalkan keluarga kita.Aku tak mahu itu.Sekarang aku bujang,tinggal berjauhan.Jika berdekatan juga aku akan sibuk bekerja.Bayangkan sekarang sebelum kahwin aku tidak ada masa u