Nov 6, 2018

Entri 98 : Kasih ibu

"Semalam mak tidur rumah tok.Mak kan dah berapa lama dah tak balik kampung. Dua bulan dah kut."

Emak bercerita."Mak tido dengan tok.Tok mu kapok mak.Mak rasa seronok behawa la."Ada sedikit terharu pada nada suara emak.

"Emak..."Nurindah gelak, terasa pelik bila emak yang berusia 60 tahun bermanja dengan nenek.

"Mak rasa seronok macam muha seronok bila mak kapok muha.Habis hati rasanya."

Anak walaupun seratus tahun umurnya tetaplah anak kecil pada pandangan ibunya.

"Ni mak nak tanya ni, bulan ni Along tak beri duit kat mak ka?"

"Dak mak oo.Along pinjam bulan ni nak bayar homestay boleh?.Bulan depan Along ganti.Okpa deh? Mak tak cukup ka bulan ni?"

"Dak mak pun kering gak bulan ni. Takpa lah. Mak ingat nak buat kuar lima ratus dari tabung mak. Mu rasa cukup dak?"

"Eh, tak tuh la mak."

"Ka mak nak kuar seribu?Takut mu tak cukup nak urus semua.Kut kut mu nak cuti takda gaji."

"Eh toksah mak.Along cukup inshaaAllah.Duit minyak Along boleh pakai credit card."

"Ya?Betul mu tamboh?"

"Iyaa.."

Emak. Dia tak pernah dahulukan diri dia.Semua anak anak dulu.Tak pernah dia berkira-kira.Tak apa kalau duit dia licin asalkan anak tak susah.Simpanannya adalah anak-anak. Tak ada ketakutan di masa depan kerana tak berduit. Dia lagi merana kalau anak-anak yang merana.


Ya Allah, jadikanlah aku anak yang soleh.
Yang boleh berbakti kepada kedua ibu bapa ku,
yang boleh memberi syafaat kepada mereka.

Amin.


No comments:

Post a Comment