Skip to main content

Posts

Showing posts from May, 2019

Entri 109 : Rapuh

"Selamat berpuasa, kerja shif malam ke?" "Haah , ye. Kau tau tak Adi jatuh?" "Huh jatuh?!!Tak tau." "Laa... aku ingat kau tau." "Tak tau weh. Kenapa?" "Kau tau kan depan Menara Binjai jalan  ada besi-besi?" "Besi besi untuk orang buta." "Adi jatuh tersepak benda tu. Pecah lutut weh." "Hahhh??!!!" "Serius... masa jatuh tu dia call aku tak leh jalan.So kita orang turun tapi takleh nak angkat takut jadi lagi teruk so call ambulan." "Ya Allah." "Besi-besi tu sekarang diorang dah buang. Aku kerja ni ganti shif dia la.Seminggu dia kat hospital.Sekarang MC kat rumah." Teringat sahabat yang terpeleok kaki dekat ruang pejalan kaki di Freemantle. Balik Malaysia jumpa doktor didapati tulang retak. Manusia ini rapuh, sekelip mata saja semuanya boleh berubah. Tanpa jangkaan. Sungai Chiling

Entri 108 : 27

Seingatnya ini pertama kali dia berbuka di masjid. Suasananya mengimbau kenangan mengerjakan umrah. Sama-sama menunggu Maghrib dengan kueh mueh. Ada yang memotong buah dan memberikannya kepada mereka yang berdekatan. Berbuka puasa dengan hati yang cukuplah apa yang ada. Kalau ada rezeki ada lagi nasi, jika tidak rezekinya mungkin moreh di kedai mamak nanti. Alhamdulillah. Hiruk pikuk orang ramai di rumah Allah, tak kira tua muda , kaya miskin. Mirip Mekah dan Madinah. Dalam setahun ada sebulan untuk umat ini berusaha untuk solat berjemaah. Teraweeh. Saat solat, kedengaran gelak tawa anak-anak. Dan yang maraton berlari di ruang kosong pemisah lelaki dan wanita. Ada yang menangis. Pihak masjid ada menyediakan tempat asuhan anak-anak tetapi ianya terpulang kepada ibu bapa. Mungkin ada yang mengatakan anak-anak ini bising dan menghina rumah Allah, mengganggu kekhusyukan jemaah.Perspektif! Jika dilarang ke mana-mana anak ini akan pergi? Ibu bersama anak kecil tinggal di ru

Entri 107 : Lapan

3 Ramadhan 1440 , hari ini hari ketiga Ramadhan dan hari pertama saya berpuasa. Adik saya datang ke rumah bermalam, hari ini dia ada temuduga. Moga-moga dia dapat pengalaman baru dan gaji baru. Saya tertidur lepas sahur, mungkin rutin saya terhenti sekejap apabila tiba-tiba adik datang menjenguk. Saya sakit perut, mungkin kerana makan pedas semalam. Pertama kali makan nasi ambeng, selalu nampak saja dijual tapi tak reti makan.Kali ini dapat belajar makan nasi ambeng. Pagi-pagi bersiap cantik cantik tinggal nak buka pintu nak keluar, perut memulas. Akhirnya terus ke  tandas. Pakai baju cantik cantik dan semangat nak kerja alihnya ke klinik. Klinik Aminah - ini kali ketiga saya ke klinik.Saya tak ingat bila kali terakhir saya ke klinik.Syukur sebab saya masih sihat. Saya suka klinik ini kerana doktornya suka bercerita tentang kehidupan. Usia doktor mungkin sudah lebih 70 an, dilahirkan sebelum Malaysia merdeka. Mungkin itu membuatkan saya rasa nasihatnya boleh diterima dipakai.