Langkau ke kandungan utama

Catatan

Menunjukkan catatan yang berlabel cerita harian

Entri 208 : Surah

 "Aku ikut kata Pak Mansur. Dia kata baca al-Waqiah, Ar-rahman dan Yasin kalau nak kaya dan berjaya." kata Zul. Hadi mendengar sambil menghirup kopi panas. Sesekali dia, Zul dan Razman berjumpa, melepak. Pada pandangan orang mungkin sekadar melepak tetapi mereka lebih suka berjumpa dan berbual. Lebih baik dari duduk rumah dan mengadap telefon. "Habis, jadi ke tak?" Razman tergelak. Dia malas nak ambil pot nasihat-nasihat motivasi. Politik pun jarang diikutnya. Mengundi pun suka-suka hati. Malas nak semakkan kepala, jawabnya bila ditanya. "Tak. Sebulan lebih juga aku buat. Tak ada apa-apa pun." jawab Zul. "Jangan percaya sangatlah kata ustaz-ustaz ni." Razman menggeleng. "Ramai sangat pengikut sampai dah jadi fanatik. Lepas tu bergaduh pula sesama ustaz."  "Pak Mansur tu bekerja. Dia suruh orang amalkan surah-surah amalan tu sebab banyak kebaikan. Tapi kalau nak kaya kena juga bekerja. Jadual Pak Mansur tu penuh diisi dengan ceramah

Entri 206 : Saya ada kucing dan ianya dari langit

Ya, saya tak pernah terfikir hendak membela kucing dalam apartmen. Ini kerana saya berpegang kepada prinsip,  kucing ialah makhluk yang bebas Terperosok dalam kurungan termasuk suasana apartment yang kecil meminimumkan pergerakan kucing.  Saya tak mahu rumah saya kotor dan kebanyakan tuan punya kucing mempunyai rumah yang berselerak dan berbau.  Jangan salah faham, saya sangat sukakan kucing cuma saya bukanlah semberono, banyak perkara perlu difikirkan sebelum memutuskan mahu menjaga makhluk hidup yang lain. Akan tetapi suatu hari saya rasa sangat sunyi. Saya tulis sesuatu di nota : Suatu hari saya akan memiliki seekor ragdoll. Doa saya dimakbulkan dengan cara yang aneh. Seekor kucing parsi yang saya beri nama Pandan menemani saya dengan cara yang ajaib. Saya belum bersedia mengarang tentang panjang-panjang. Mungkin suatu hari nanti. Cukuplah anda tahu, segala yang anda tulis selalunya menjadi kebenaran. Hati-hati.

Entri 205 : Nasi Goreng Menari

 Saya memotong bawang merah dan bawang putih. "Jap, macam mana Along buat tu?" "Buat apa?" Saya keliru sekejap. Kami memasak bersama seperti biasa. "Potong bawang macam tu? Saya tak pandai potong bawang begitu." Saya melihat pisau besar dan bawang-bawang yang dicincang halus. Kehairanan kerana sudah biasa mencincang begitu. Saya malas hendak mengunakan lesung atau mesin kisar terutama jika tidak memasak dalam kuantiti yang banyak. Saya tidak pernah merasakan ianya sesuatu yang aneh atau sesuatu kelebihan. "Dulu saya tak pandai masak. Saya masak tapi begitu-begitu sahaja. Tapi abang pandai masak. Dia ajar kalau goreng nasi biar sampai nasi menari." beritahu adik ipar. "Oh." Saya baru tersedar selama ini orang lain belum tentu tahu tentang konsep nasi menari.  Seperti pesan emak jika nak buat nasi goreng Pastikan gaul nasi sejuk dengan garam sebelum goreng supaya tidak perlu ditambah garam lagi ketika menggoreng. Akan mengurangkan risiko

Entri 203 : Ghost

How many of you have you seen ghost? Me neither as far as I can remember. Usually it is someone we know have seen the ghost, or someone we know someone else see the ghost. Yet, we never see once. When we listen to their stories we tries to understand by reflecting what we have seen. Tried to gather any of our similar experience and give our best opinion although nobody ask. So funny we come to comment, 'maybe you should see a counsellor' or 'you might have sadness' to reason why they see the thing that we cannot see. Most of the time it always about our, none or less about them. My mom got  Covid .  My siblings along with their kids are wearing pink bracelet and me are far away helpless, tries my best to support. We had sleepless night and share our worries but at the front my mom we pretend we are happy. We plays and told her, please treat this as your vacation. Don't think much, please enjoy the vacation. Everything is going to be fine. Not only us face the Covid,

Entri 146 : Saya perasan

15052020 Hari ini cubalah mula menulis dengan perkataan , 'Hari ini saya perasan...' Hari ini saya perasan sudah dua tiga hari saya tidur lewat sebab tak boleh tidur. Simptom PMS barang kali. Setiap tahun begitulah polanya, awal Ramadhan dan hujung Ramadhan saya tidak dapat berpuasa dek aktiviti penyelenggaraan badan yang berlaku setiap bulan. Saya rasa emosi terganggu, tiba tiba rasa sedih macam nak menangis. Bila diteliti rupanya bulan merah mengambang. Saya terfikir, jikalah setiap kali bulan merah begini kejadiannya bagaimana pula kalau mengandung? Tentulah emosi lagi tidak menentu. Bukan senang rupanya kalau Allah sudah cipta roh kita dalam badan yang bertanggungjawab untuk melahirkan manusia. Walaupun belum tentu berpeluang untuk beranak, penyelenggaraan bulanan  berjalan seperti biasa. Saya memikirkan dalam keadaan emosi yang ke Laut Cina Selatan ini, Allah memberi saya kelepasan untuk tidak berpuasa, solat ataupun membaca alQuran. Seperti Alla

Entri 131 : Cahaya

Anak-anak diutuskan untuk mengajar kita akan nikmat-nikmat kecil yang kita lupa untuk syukuri. Untuk kita perlahankan sedikit hidup kita yang serba kalut ini.Untuk kita terus berdoa dan tidak putus asa. Ya Allah jadikanlah… Dalam hatiku cahaya Dan pada pandanganku cahaya Dan pada pendengaranku cahaya Dan dari kananku cahaya Dan dari kiriku cahaya Dan di atasku cahaya Dan di bawahku cahaya Dan di depanku cahaya Dan di belakangku cahaya Dan muliakan aku (dengan) cahaya Amin.

Entri 122 : Sarapan

Khamis, hari kedua dia berada di Malaysia setelah 11 hari mengembara. Masih berusaha membetulkan rutin harian yang ditinggalkan seminggu lebih. Jerebu dijangka bertambah teruk hari ini. Pagi pagi sesudah membasuh kain dia bergegas ke pejabat. Memakai topeng muka N95 setiap kali ke luar rumah bukanlah rutin yang menyenangkan. Tetapi lebih baik pakai dari sakit. Lapar, dalam perjalanan dia memikirkan sarapan apa. Dikerlingnya jam, baru pukul 8.30 pagi. Wahh masih awal pagi ini. Kenapa perutnya lapar benar? Semua gerai tutup! Pelik. Dia melintasi Starbuck yang betul betul di tingkat bawah pejabatnya - perlu dielakkan di waktu hujung bulan begini terutamanya apabila dia sudah berbelanja bagai nak rak di Ho Chi Minh tempoh hari. Sanggup dia menuruni tingkat B1 dan singgah di News.com . Rak roti kosong , samada roti segera atau tidak. Pelik sekali. Masih awal tetapi kenapa semua sarapan yang diidamkan licin? Dia mengerling ke jam sekali lagi. Aduh, rupanya waktu jam Fitbit ma

Entri 9:Hanya Ingin Bermanja

Bunyi cengkerik jelas bersahut-sahutan apabila Nurindah menyuluh lorong kecil   yang hanya muat sebagai laluan motosikal.Nurina memaut lengannya erat, berjalan beriringan menuju ke rumah nenek mereka. Sudah sebulan lebih Nurani batuk, segala ubat farmasi dan klinik seakan tidak memberi apa-apa kesan.Kali ini ibu mahu menggunakan cara tradisional untuk mengubat Nurani,anaknya yang kedua selepas Nurindah.Sebagai kakak sulung Nurindah tak dapat lari dari tanggungjawabnya apatah lagi sejak dia bekerja di negeri asalnya.Hampir setiap minggu Nurindah akan balik menguruskan pelbagai urusan keluarganya. Nurina makin menyempit sesekali Nurindah terpaksa berjalan di atas semak dek kerana lorong yang terlampau sempit.”Jalan di belakang Along boleh tak?Jalan ni sempit.” Nurina memegang lengan Nurindah, makin erat.Nurindah seperti terhoyong hayang dibuatnya.”Biarlah, Nana nak bermanja dengan Along.”Bidas Nurina yang sememangnya dalam semua adik beradik dialah yang paling kuat membidas.Ada saj

Entri 8: Mawar untuk Nurindah

“Cikgu, ajarlah saya sampai darjah enam.” Baiti memegang tangan Nurindah saat mereka menyaksikan beberapa penghuni asrama berlatih nasyid. “Kalau diizinkan Tuhan.”Nurindah menepuk bahu Baiti.Hatinya sedikit lega melihat Baiti ceria berbanding beberapa hari yang lalu.Dia sendiri tidak tahu sampai bila dia boleh berada di situ memandangkan dia cuma pekerja kontrak.Mungkin sampai akhir tahun ini, mungkin sampai bila-bila.Mungkin, dia cuma menyerahkan hidupnya di tangan Tuhan kerana sesetengah perkara dia tidak   mampu untuk mengatasinya. “Dah, jom masuk kelas.”Nurindah bangun setelah melihat beberapa orang pelajarnya sudah sampai. Nurindah mengeluarkan buku-bukunya tatkala Baiti menjerit.”Eii..cikgu ni tak senonoh!” Nurindah   terkejut, segera diteliti apa yang direnung Baiti.Baiti dengan Maryam ketawa kecil manakala beberapa pelajar lelaki   kebingungan. Sesuatu yang berwarna merah jelas kelihatan di balik beg birunya   yang jarang.Nurindah menjegilkan mata, adakah itu?Tuala wa

Entri 7: Cinta tak kenal usia

“Cikgu kelas ada tak?”Danish berlari mendapatkan Nurindah. “Ada.”Sahut Nurindah, membetulkan beg biru yang berisi buku-buku. “Anak-anak sekolah rendah, masuk perpustakaan. Cikgu dah datang.”Pakcik, salah seorang warden asrama menyuruh mereka. “Mana Baiti?” Pakcik bertanya apabila   kelibat Baiti tidak kelihatan dalam kumpulan kanak-kanak tersebut.”Isk...isk Baiti ni selalu buat hal.”Pakcik separuh merungut   sebelum keluar   dari perpustakaan. “Okay, hari ni cikgu nak buat latihan sikit.”Nurindah mengeluarkan kertas latihan “Perhatian kepada Nur Baiti Abdullah, sila pergi ke perpustakaan kerana kelas sudah bermula.” Nurindah sedikit terkejut mendengar suara Pakcik dari pembesar suara.Nampaknya Baiti akan popular satu asrama.Namun Nurindah akui Baiti agak culas sedikit, langsung tidak mempedulikan kerja sekolah tetapi dia seorang yang ramah. Perlahan pintu perpustakaan buka, Baiti melangkah longlai dengan muka yang muram. “Eiii...apa ni sampai kena panggil.” Seperti bias

Entri 5: Teman Sejati

Jam menunjukkan pukul sembilan malam, waktu kelasnya bermula. Nurindah membelok keretanya mencari parkir.Terdapat dua bas memarkir di   Rumah Anak-anak Yatim Mawaddah. Khemah dipasang di atas tempat parkir yang biasa Nurindah guna. Nurindah mengerutkan dahi melihat ramai orang riuh rendah beratur mengambil makanan. Ada pesta apa malam ini?Rasanya tiada siapa yang memaklumkannya. Habislah.Nurindah sedikit cuak dengan penampilannya, hanya berseluar sukan, bert-shirt merah dan tanpa secalit bedak di muka.Terasa dirinya diperhatikan oleh ramai orang yang berbaju kurung, malah si lelaki siap segak bersampin. “Eh, cikgu.” Najiha salah seorang dari penghuni asrama Mawaddah menegurnya. “Heh.”Nurindah menggaru kepalanya.”Ada apa malam ni?Cikgu datang sebab ada kelas.” “Malam ini ada program kemasyarakatan dengan universiti dekat sini.Marilah cikgu, kita makan.” Najihah mengajaknya. Nurindah tersipu-sipu.Aku ini tetamu yang dijemputkah?Jika aku makan, buatnya makanan tak cukup bukank

Entri 4: Seindah Mimpi

I want to be a police. I want to shoot crime.When I big I want to marry. I want to buy a big house. Nurindah tersenyum.Seorang kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun menulisnya.Sudah ada gadis idamankah dia? “Betul tak cikgu?” Rizal bertanya, mukanya penuh pengharapan. “Boleh diperbaiki lagi.” Nurindah mengangkat muka. Rizal tersenyum, gembira dengan komen Nurindah. “Sini, cikgu nak tengok karangan Danish pula.” Danish yang berjambul perang   menyerahkan bukunya.Matanya seperti keliru , namun Nurindah tahu Danish bukanlah seperti yang disangka. Dia seperti di dalam dunianya tersendiri, gemar menconteng buku, namun   dalam fikirannnya siapalah yang tahu. “I want to be a pilot.” Nurindah membaca karangan Danish kuat-kuat. I want to be a pilot because I want to fly. I want to go to other country.I want to eat many food.I want to help my mother.I want to help Palestine world. Nurindah terlunga seketika.Sekilas dia memandang Danish, muka budak itu seperti biasa , keliru! “You

Entri 3 : Sedang pasir turut berubah

Hujan menitis laju di luar sana. Bunyi angin sesekali menerpa mengejutkan Nurindah yang sedang mengulangkaji.Siang tadi panas terik, seperti mahu terbakar kulit dibuatnya.Walaupun cuaca kadang-kadang tak menentu tetapi kesihatannya jarang terjejas.Tidak seperti waktu dia bekerja di bandar, dalam tempoh dua bulan pasti dia diserang selsema dan batuk. Bunyi telefon bimbit , Nurindah segera mencapainya. Jarang telefonnya berbunyi apatah lagi waktu sudah hampir pukul sepuluh malam. Nombor yang tak dikenali. “Hello.” “Hello.”Kedengaran suara garau di hujung talian. Lelaki. “Hello, siapa ni?” Nurindah menekapkan telefon rapat ke telinga. “Amirul.” “Amirul...”Ingatan Nurindah berputar-putar.Siapa Amirul? “Kawan Aina.”Amirul memberitahu. “Ooohh..” Baru Nurindah teringat Aina adalah salah seorang kawan yang dikenali ketika menghadiri acara gotong royong di masjid kawasan ini.Aina tinggal di rumah selang dua buah dari rumah Nurindah. Seorang jururawat yang bekerja di hospital berdekata

Entri 2: Naif

“Hari ni ada budak baru cikgu!” Rizal memekik bagaikan Nurindah pekak. “Iya?” Nurindah tersenyum, mengerling ke arah seorang budak lelaki yang kelihatan tekun menulis sesuatu di atas buku.Nurindah tahu, budak itu sengaja menconteng buku untuk menghilangkan keresahannya. “Kamu.”Nurindah menegur. Budak yang berjambul perang dan bermata bulat itu mengangkat muka. “Bangun kenalkan diri.” “Rambut dia color , cikgu.” Pantas Wafi menyampuk.Kelas yang terdiri dari tujuh orang kanak-kanak gamat seketika. “Cikgu nama dia panjang cik-“ “Shhh...bagi peluang dia bercakap.” Nurindah memotong cakap Rizal. Rizal berusia sebelas tahun adalah di antara yang paling banyak bercakap itu terdiam. “Siapa nama kamu?”Nurindah berlembut. “Nama saya Muhd Danish Putera Hang Jebat bin Mustaqeem.”Budak itu bersuara tegas.Ada sedikit bangga pada ton suaranya. Nurindah terlopong.Betulkah apa yang didengar, Hang Jebat? “Ulang sekali lagi.” Pintanya bersungguh-sungguh. Kali ini budak itu kelihatan malu-

Entri 1 : Permulaan

Bunga putih berkilau-kilau disimbahi cahaya petang tatkala Nurindah memarkir keretanya di bahu jalan.Pohon yang tumbuh di tepi rumah jirannya berbunga lebat.Bunga tisu dipanggil orang.Mungkin sekarang musimnya untuk berbunga kerana kebanyakan bunga tisu pelbagai warna dapat dilihat merata-merata.Seperti melihat bunga sakura layaknya. Seorang budak lelaki cuba menerbangkan layang-layangnya di tengah jalan dalam kawasan perumahan itu.Layang-layang?Nurindah memerhati dengan lebih teliti, itu bukankah seperti kapal terbang kertas yang diikat dengan benang?Nurindah tersenyum sendiri, mengemaskan barang-barangnya sebelum keluar dari kereta. “Boleh terbang ke?” Dia menegur budak lelaki yang berbaju merah.Budak sekitar umur sepuluh atau sebelas tahun itu tersengih, dibetulkan kapal terbang kertasnya.Setelah berpuas hati , dia meminta adik perempuannya memegang sementara dia akan berlari untuk menerbangkan kapal terbang kertas tersebut. Nurindah menggeleng.Bagaimanalah kapal terbang h y