Skip to main content

Posts

Showing posts from September, 2011

Entri 49 : Abi Bahagian 2 - Sunyi

"Tengok Abi, ekornya macam helipkopter." Mereka sama-sama ketawa melihat telatah Abi.Badannya kecil, perutnya bulat kerana kekenyangan dan apabila dia 'excited' ekornya bergoyang dan berpusing 360 darjah layaknya. Cuma dia seekor sahaja yang hidup setelah dua ekor adik beradiknya mati.Tapi kegembiraan mereka tidak lama kerana Abi menunjukkan tanda-tanda sakit.Dia mula tak lalu makan. "Macam mana ni?" Risau.Tak mahu kehilangan satu-satunya anak kucing yang comel.Daerah ini tidak ada klinik haiwan. "Macam ada cacing."Beritahu ibu, dialah yang menjaga dan merawat Abi sepanjang anak-anaknya bekerja.Nurindah dan adiknya cuma menjaga semasa hari cuti Sabtu dan Ahad. Tiba-tiba Nurindah terfikir ubat cacing yang memang sudah ada di rumah."Cuba emak bagi ubat cacing tu, belah ubat cacing tu kepada empat bahagian.Bagi makan dekat Abi satu perempat." "Boleh ke?" Ibu ragu-ragu. "Habis nak buat macam mana? Abu sebelum ni m

Entri 48: Penolong

Jika Allah menolong kamu mencapai kemenangan maka tidak ada sesiapa pun yang akan dapat mengalahkan kamu dan jika Dia mengecewakan kamu, maka siapakah yang akan dapat menolong kamu sesudah Allah (menetapkan yang demikian)? Dan (ingatlah), kepada Allah jualah hendaknya orang-orang yang beriman itu berserah diri. (160) Al-Quran : Al-Imran

Entri 47: Hati-hati

Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang-orang yang bukan dari kalangan kamu menjadi orang dalam (yang dipercayai). Mereka tidak akan berhenti-henti berusaha mendatangkan bencana kepada kamu. Mereka sukakan apa yang menyusahkan kamu. Telahpun nyata (tanda) kebencian mereka pada pertuturan mulutnya dan apa yang disembunyikan oleh hati mereka lebih besar lagi. Sesungguhnya telah kami jelaskan kepada kamu keterangan-keterangan itu jika kamu (mahu) memahaminya. (118)  Awaslah! Kamu ini adalah orang-orang (yang melanggar larangan), kamu sahajalah yang suka (dan percayakan) mereka, sedang mereka tidak suka kepada kamu. Kamu juga beriman kepada segala Kitab Allah (sedang mereka tidak beriman kepada Al-Quran). Dan apabila mereka bertemu dengan kamu, mereka berkata: "Kami beriman", tetapi apabila mereka berkumpul sesama sendiri, mereka menggigit hujung jari kerana geram marah (kepada kamu), katakanlah (wahai Muhammad): Matilah kamu dengan kemarahan kamu itu. Sesu

Entri 46 : Abi Bahagian Satu - Kurniaan dari Jauh

"Kak, kami bawa balik kucing bulu panjang dari Kelantan." SMS diterima.Gambar-gambar anak kucing yang dikirim adik direnungnya.Comelnya makhluk Tuhan ni, ada putih, kelabu dan yang bertompok. Sehari kemudian, sewaktu Nurindah di pejabat, lagi sms diterima. "Kakak tolong.Seekor dah mati.Tak mahu makan." Nurindah teringat anak-anak kucing dahulu, yang sekarang sudah besar.Mereka dulu kecil lebih kurang sebulan dibuang tanpa ibu.Semalaman Nurindah dan ibu tak dapat tidur dek tangisan anak-anak kucing yang kelaparan.Disuap susu tak mahu.Mahu pecah kepala memikirkan apa yang perlu diberi sampai suatu pagi dia terus ke kedai runcit dan mencari makanan kucing dalam tin.Ketika diberi, anak-anak kucing tersebut gelojoh menghisap dan syukurlah mereka hidup sampai sekarang. Mungkin anak-anak kucing yang baru ini mempunyai masalah yang sama.Nurindah turun ke pasaraya berdekatan pejabat.Dibelinya empat lima paket makanan kucing yang lembut. Apabila sampai di rumah, ter

Entri 45 : Nabi-nabi

Katakanlah (wahai Muhammad): Kami beriman kepada Allah dan kepada apa yang telah diturunkan kepada kami dan kepada apa yang telah diturunkan kepada Nabi-nabi: Ibrahim, Ismail, Ishak, Yaakub dan keturunannya dan kepada apa yang telah diberikan kepada Nabi-nabi: Musa dan Isa dan sekalian Nabi-nabi dari Tuhan mereka. Kami tidak membeza-bezakan seseorang pun di antara mereka, dan kepada Allah jualah kami berserah diri (Islam)    AlQuran : Al Imran:84