Jun 7, 2014

Entri 68 : Ubuntu

Dia merayau mencari air.Sekarang musim kering, musim kekurangan air.Ramai orang yang menderita ketiadaan air.Bila kekurangan sumber, manusia hilang akal.Jarang ada kehidupan yang aman jika masing-masing berebut sumber yang sedikit.

Air...sumber yang senang dibaziri waktu ianya mudah didapati.Merata-merata anda melihat orang membazir air.Sekarang siksanya tanpa air.Kita terlupa 70% dari manusia ialah air.Air untuk hidup.

Lumrah, benda yang hilang akan mula dihargai.

Dia berjalan sehingga ternampak seperti sungai kecil.Mungkin bukan sungai, cuma seperti aliran air yang kecil.Berdekatan aliran itu terdapat sebuah pondok kecil.Di sebelah pondok itu kelihatan seperti buluh atau paip air yang airnya sentiasa menitis.Basah.

Seorang wanita muda berambut ikal ,putih melepak cuma berkemban dengan kain batik.Seperti orang zaman dahulu sahaja layaknya.Wanita itu tersenyum ramah melihatnya.

Dia menghampiri wanita tersebut.Harapnya wanita itu dapat menolongnya mengenai masalah air.
.
.
.
Dia tidak ingat apa yang berlaku.Dia dan wanita itu berbaring sambil melihat satu lukisan.Wanita itu memegang sebuah lukisan pensil.Lukisan sebuah kapal.

"Ini menggunakan teknologi Ubuntu tahu."katanya sambil menunjukkan bahagian kapal.

"Kamu tahu apa lagi yang menggunakan teknologi Ubuntu?"

Dia terjaga apabila telefon bimbitnya berbunyi menggerakkannya untuk  bersahur.Pukul lima pagi dan dia bermimpi pelik.Dia jarang bermimpi.

Dalam hati, adakah baru-baru ini dia melawat Melaka maka dia bermimpi wanita yang berpakaian seperti orang-orang dahulukala?Tetapi bercakap tentang teknologi Ubuntu pula.Adakah kerana dia seorang jurutera perisian, maka mimpinya berkaitan teknologi?

Dia pernah dengar tentang Ubuntu, suatu sistem operasi komputer.Tetapi dia sendiri tidak pernah menggunakannya.Selama ini dia cuma menggunakan Windows.

Pagi-pagi dia menaip di Google. 'Ubuntu'

Seperti yang dijangka, ianya adalah sistem operasi komputer.Tetapi ada lagi makna yang langsung tak dijangka olehnya.

'kemanusiaan untuk semua'

Dia menekan tetikus lagi.

Salah satu pepatah negara kami ialah Ubuntu - intisari kewujudan manusia. Ubuntu khususnya bercakap tentang hakikat bahawa seseorang tidak boleh wujud sebagai manusia sendirian. Ubuntu bercakap tentang kehubungan sesama kita. Anda tidak boleh menjadi manusia bersendirian, maka dengan adanya sifat Ubuntu ini, anda dihormati kerana berbudi baik. Kita terlalu sering melihat diri kita sebagai individu yang berasingan dari satu sama lain, padahal kita sebenarnya saling berhubungan dan tindakan anda mempengaruhi seluruh dunia. Apabila berbuat baik, baktinya melimpah ke seluruh manusia.-Archbishop Desmond Tutu

Nampaknya bukan sekadar mimpi.Mungkin pesanan secara tak langsung.Astaghfirullah al Azim.

Rujukan:
http://ms.wikipedia.org/wiki/Ubuntu
http://ms.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_(falsafah)

Nota:Inspirasi dari mimpi penulis pada 4 Jun 2014 bersamaan 5 Shaaban 1435






No comments:

Post a Comment