Entri 86:Pilihan

cerita Uncategorized

Tiada manusia yang paling malang di dunia ini malah tiada pula yang paling beruntung. Untung , malang adalah perspektif kaca mata manusia. Jika ditanya sama malaikat, menjadi manusia itu beruntung.Malah lagi dicemburui iblis. Asalnya dari air mani yang hina, tidak dipandang sesiapa pun. Tiba-tiba jadi manusia yang cemerlang. “Sayangnya dia tidak sedar betapa cemerlangnya dia.Betapa …

Continue Reading

Entri 85 : Impian

cerita Uncategorized

Apa impian mu?Impianku pulang ke kampung, menjaga orang tuaku tanpa risau tentang duit atau hutang.Kamu tidak ingin bernikah?Ya.Aku ingin menikah tapi yang penting impianku mahu menjaga kedua ibu bapaku.Itu yang pasti.Semua orang yang lahir belum tentu akan bernikah di dunia ini.Tapi semuanya pasti mempunyai ibu bapa.Ramai yang mendirikan rumah tangga tapi terlupa kebajikan ibu bapa …

Continue Reading

Entri 84 : Menang

cerita Uncategorized

“Ayah, cepat sikit.Razif dah lambat.” Razif panik apabila kereta ayah bergerak macam siput.Perlawanan pukul 4.00 petang dan sekarang sudah pukul 3.45 petang. Dia tidak boleh lambat.Dia pemain utama, tunggak kepada pasukan.Saat kereta ayah menghampiri pintu mini stadium dia sudah bersedia membuka pintu kereta.”Terima kasih yah.”ucapnya sambil melompat dari kereta. Saat dia sampai pasukannya sudah berkumpul …

Continue Reading

Entri 83 : Pengembala kambing

cerita Uncategorized

“Anehnya, kamu seorang pengembala kambing.Bagaimana kamu tahu membaca?” Suara kecil gadis itu terngiang ngiang ditelinganya.Sambil memejam mata dia terbayang mata besar anak gadis yang kurang lebih sebayanya apabila dia bercerita tentang Pergunungan Fagaras. Tujuan hidupnya adalah mengembara.Tetapi itu bukan tujuan ibu bapanya yang bertani.Mereka bekerja keras semata-mata hidup cukup untuk makan dan minum ,tidak lebih …

Continue Reading

Entri 82 : Muhasabah kematian

cerita Uncategorized

Seorang manusia tidak dapat memilih bagaimana kematianya, tetapi dia diberi peluang bagaimana untuk dia hidup Aku hanya boleh berkata, Aku mahu mati dalam Islam tetapi hanya Allah tahu bagaimana mati ku, sedang aku diberi pilihan untuk hidup sebagai Islam. Aku mahu mati dalam keadaan disayangi tetapi hanya Allah tahu siapa yang akan berdoa untukku sedang …

Continue Reading

Entri 81 : Bunga

cerita Uncategorized

Pagi pagi buta Nurindah menelefon emak.Risau tentang pokok bawang yang makin mereput. “Emak, pokok bawang along kenapa mati?Along siram cukup, hari tu tumbuh okay.” “Ish.. mana lah emak tau.Along kena tuai kut?” “Tuai?Kena ambil bawang tu la kan?” “Ye kut.Amboi anak emak rajin menanam sekarang.”Emak gelak. “Takdalah emak.Ingat nak tanam pokok pokok sayur.Ada juga faedah,boleh …

Continue Reading

Entri 80 : Makan di bulan puasa?

cerita Uncategorized

Adakah entri ini akan dimaki?Saya memikirkanya berulang kali.Saya ingin menulis di wall Facebook, tetapi ayatnya menjadi panjang dan tidak teratur. Akhirnya saya memutuskan untuk menulis di sini dan jika ditakdirkan penulisan ini dimaki, saya berdoa supaya saya kuat. Saya dilahirkan perempuan di dalam Islam.Ya, agama yang memberikan kebebasan , belas kasihan terhadap wanita.Anda boleh lihat …

Continue Reading

Entri 79 : Duit kita

cerita Uncategorized

Haikal resah.Dua tiga hari ini fikirannya berserabut.Isterinya selamat melahirkan seorang anak lelaki yang dinamakan Hazim tetapi terpaksa dimasukkan ke dalam wad kerana kuning yang melampau. “Kebiasaannya ibu yang berdarah O memang  mempunyai risiko jaundis.Namun mujurlah anak tuan berdarah B.” Susu isteri seperti tidak dapat menampung keperluan bayi, terpaksa dicampur dengan susu formula.Namun kuning si anak …

Continue Reading

Entri 78 : Reset password

cerita Uncategorized

Sudah berhari hari rasanya teman serumah merungut tentang password Instagram. “Tak ingat password.” “Reset sajalah password.”Nurindah memberitahu,bagaikan angin lalu.Kemudian mereka meneruskan kehidupan seperti biasa. Suatu malam saat mereka melepak di ruang tamu. “Saya nak modify Instagram ni, tapi tu la masalahnya saya lupa password.” Nurindah mengerutkan dahi, ingatkan masalah tersebut sudah selesai beberapa hari yang …

Continue Reading

Entri 77 : Bising

cerita Uncategorized

Dunia ini dunia yang bising.Semakin lama semakin bising.Secara maya atau nyata ianya sangat bising. Semua mahu bercakap, jarang yang mahu mendengar.Kita jarang mendapat ilmu kerana kita kurang mendengar.Kadang-kadang petunjuk itu ada , di depan mata tapi kita cuma mahu bercakap.Kita tidak mahu dengar.Kita itulah yang buta,tuli dan pekak. Kita mahu disangka baik, kita bising menghebahkan …

Continue Reading